dinsdag 16 juni 2015

Bakworkshop NCV in Dordrecht



Ik heb vandaag een bakworkshop gevolgd van Kadriye Ataman, met hulp van haar vriendin Pagshan.

Kadriye is een bakinstructrice van de NCV en heeft zelf geen coeliakie maar haar man en 2 dochters wel, zodat zij zelf een zeer bevlogen en ervaren glutenvrije kok/bakker/moeder is geworden.

De workshop werd gehouden bij Puur  in Dordrecht, die zo gastvrij waren om de bakworkshop van Kadriye kosteloos in hun zaak te laten plaatsvinden. Ze serveerden zelfs een heerlijk kopje koffie of thee voor iedereen! En Kadriye had thuis appelkruimeltaart gebakken, MMMM!!

Kadriye heeft een Koerdische achtergrond en houdt van de Mediterrane keuken; vandaag stonden hartig gevulde broodjes/ poğaça en couscous salade/ kisir op het programma.


We waren met 8 deelnemers, waaronder ook 2 dames met een lactose intolerantie. Ook voor hen waren alle ingrediënten aanwezig, van plantaardige margarine, lactosevrije melk tot en met zelfs lactosevrije Turkse witte kaas/peynir.


Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad, de workshop was goed verzorgd, recepten op uitgeprinte A4-tjes, pannen, messen en snijplanken konden worden gebruikt van Puur; de sfeer was erg gezellig en ik heb ook weer van alles geleerd. O.a. dat je dit deeg zo zacht moet kneden tot het aanvoelt als je oorlel. Turkse kooktechnieken worden vaak zo poëtisch beschreven vertelde Kadriye.

Er waren 2 soorten meel, zodat we later konden proeven en vergelijken; Peak’s universele bakmix en Dove’s Farm witte bloem.


Ik heb net mijn zoon een broodje laten proeven en ook hij was verrast; deze broodjes mogen vaker op tafel komen en ik zal ze ook zeker gaan maken. Ze zijn ook zeer goed om mee te nemen in de lunchbox of op een fijne picknick in het park.


De couscous die we gebruikten is van Peak’s (zij sponsorden de bakworkshop met hun meel en couscous) die ik al eens had gemaakt, maar hier werd meer de techniek van risotto gebruikt en welde de couscous na tijdens het afkoelen. Door het daarna te mengen met citroensap, veel gehakte bladpeterselie en met verse slamelange te serveren krijg je een superlekkere Mediterrane zomerse salade.

Beide recepten zijn zeer geschikt om mee te experimenteren, de broodjes qua vulling en meelsoort, en ik denk dat een tomaatje en wat blokjes courgette of geroosterde aubergine en wat walnoten in de couscous salade erg lekker zijn.

Een absolute aanrader dus deze workshop: even opruimen en afwassen met elkaar en de 3 uur waren omgevlogen.


Kadriye is van plan na de zomervakantie maandelijks een workshop te gaan geven, dus houdt de website van de NCV of van Puur in de gaten. Daar kun je ook alle informatie vinden over andere bakworkshops in heel Nederland.

Hier nog wat foto's van de workshop:






Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...