zondag 19 december 2010

acciugata (dip 4)

Acciugata (spreek uit: atsjoegatta) , wat een prachtig woord, is een ansjovisdip uit Italië en de laatste dip in deze serie.
De dip is zeer rijk van smaak, je moet natuurlijk van ansjovis houden, en met een grote schaal versgesneden mooie groentjes een waar genot bij een goed glas wijn en een tafel vol vrienden.

Straks vertrekken we naar Drenthe en ik hoop dat we onderweg niet zullen stranden; het wordt een spannende tocht. Ingesneeuwd raken ter plekke vind ik niet erg, we gaan lekker vuurtjes maken in de houtkachel, lopen met de honden, spelletjes doen, lekker eten maken, misschien al carbid schieten, lezen, languit in bad liggen, nog meer lezen; ik heb er heel veel zin in!

Als de internetverbinding het toelaat zal ik de bagels posten en het kerstbrood. We zullen zien.

Acciugata
1 glazen potje ansjovis
2 tenen knoflook, grofgehakt
2 tl verse tijm, alleen de blaadjes
2 tl verse oregano, fijngesneden
1 flinke tl Dijonmosterd
1 el rode wijnazijn
1 – 2 tl peperflakes
versgemalen zwarte peper
150-200 ml extra vergine olijfolie

Doe alle ingrediënten in een keukenmachine en maal er een dunne saus van.
Schenk in een mooi schaaltje.

Ik maakte een schaal met gesneden wortel, rode paprika, bleekselderij, venkel en bloemkool.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...