vrijdag 29 oktober 2010

pompoenpasta uit de oven

Wat te doen met een pompoen?
Ik denk dat de gemiddelde kok in Nederland van een pompoen pompoensoep maakt. Ook bij mij thuis is pompoensoep al jaren een favoriet. Ik maak ook curry met pompoen en bak pompoen uit de oven als bijgerecht. Ik ga niet zover als de Amerikaanse glutenvrije sites, zij bakken er koekjes van en brood en pumkinpie ice cream en meer van dat soort dingen. Zover ben ik nog niet, wie weet ga ik dit binnenkort eens uitproberen.
Het spreekt mij niet zo aan als ik het lees. Ik hou denk ik meer van pompoen en hartig.

Vorige week maakte ik deze verrukkelijke pompoenpasta; de hoeveelheden kun je, zoals altijd zelf aanpassen, ik weet niet meer precies hoeveel de pompoen woog en knoflook doe je naar smaak erin. Ook de kruiden, ik doe erin wat ik heb, ik heb de laatste basilicumblaadjes van de planten op mijn balkon gebruikt, de Italiaanse kruiden zijn een mix van oregano, tijm, basilicum, majoraan en bieslook. Maar experimenteer gerust. Het lijkt me ook een perfect gerecht om met (verse) salie te maken. Pas wel op met gedroogde salie, die is erg sterk en kan nogal overheersen.

Pompoenpasta uit de oven (3-4 pers)

1 pompoen (1-1 ½ kg)
2-4 tenen knoflook, in dunne plakjes gesneden
1 el Italiaanse kruiden
peper en zout
olijfolie
200 g glutenvrije pasta
1 bol mozzarella, in stukken
100-200 g geraspte parmezaan
1 handje verse basilicumblaadjes
1 handje verse oregano

Zet de oven aan op 200˚ C.

Je begint met het roosteren van de pompoen. Dit kun je van tevoren al doen, bijvoorbeeld in de ochtend of een dag van tevoren, zodat je later het gerecht kan samenstellen.
Een pompoen schoonmaken daar moet je even de tijd voor nemen en een scherp mes voor hebben.
Je snijdt eerst de pompoen doormidden.
Dan schep je met een lepel de zaden en draden uit de pompoenhelften.
Vervolgens snijd je schijven van ongeveer 2 cm van de pompoen.
Deze schil je en je snijd de schijven in blokjes van 2 cm.

De pompoenblokjes doe je in een ruime (deze gebruik je straks ook om het gerecht af te maken, dus zorg voor een grote) ovenschaal en vermengd ze met 2 el olijfolie, de knoflookplakjes, de Italiaanse kruiden en peper en zout.

Zet de schaal 1 uur in de oven en schep tijdens het bakken 2 of 3 keer door elkaar.
Laat afkoelen.
Dit is ook een erg lekker bijgerecht bij rijst of vis of tofu!



Het pastagerecht wordt gebakken op 180˚ C.
Zet een pan water op met wat zout.

Tip: om glutenvrije pasta te koken is het belangrijk om een grote pan water op te zetten, dus echt minimaal 1 liter per 100 g pasta. Anders wordt het een enorme plakkerige boel.

Kook de pasta zoals op het pak vermeld staat net gaar.

Ondertussen zet je de rest van de ingrediënten klaar.

Als de pasta gaar is giet je deze snel af en giet deze bij de pompoen in de ovenschaal.
Meng goed met de kruiden, de helft van de parmezaan en de mozarellastukken.
Strooi de rest van de parmezaan bovenop en zet de schaal in het midden van de oven en bak 30-40 minuten tot het bubbelt en dus heet is.

Geef er een fijne lichte salade bij van bijvoorbeeld veldsla.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...