dinsdag 12 oktober 2010

mueslirepen


Na de powerreep nu de mueslireep.

Ik ben een chaoot de laatste tijd, ben alles kwijt en neem niet echt de tijd om daar wat aan te doen, bijvoorbeeld een vast opschrijfboek voor recepten en blogideëen.
Nu heb ik overal losse blaadjes en verschillende opschrijfboeken en –boekjes met verwijzingen naar websites, boeken, bewerkte recepten, nog te maken recepten, al gemaakte maar nog niet helemaal goedgekeurde recepten en superlekkere recepten die ik nog moet plaatsen. Deze zomer bijvoorbeeld heb ik heerlijke bramenlikeur gemaakt, maar pas na de bramentijd was ze klaar, dus besloot ik dat dit recept meegaat naar volgende zomer, wel zo leuk voor de lezers die bramen willen gaan plukken. Dus, nog even geduld.

Nu is de herfst toch onontkoombaar geworden, ondanks de mooie dagen en is mijn lichaam al weer aan het hunkeren naar warmte, warme smaken, niet meer licht en luchtig, maar lekker warm, aards en oranje en bruin. Op dit moment staat er een kruidkoek of ontbijtkoek in de oven. Daar had ik al de hele week zin in, maar waar was het recept ook al weer?
Ik heb maar een nieuwe gemaakt en na de proeverij straks als L. uit school komt gaan we bekijken of-ie er mee door kan. U zult het wel merken.

Ik wandel erg veel de laatste tijd, want fietsen zat er, tot afgelopen maandag, nog niet in met mijn pols.
Ik ben op allerlei plekken gekomen waar ik, na 30 jaar Rotterdam, nog nooit geweest was, erg verrassend. Op deze tochten is het altijd fijn en vaak nodig om iets eetbaars bij me te hebben, want het loopt wel eens uit: energie in de vorm van een reep bijvoorbeeld.

Ik heb mueslirepen gemaakt; ze zijn heerlijk, zo klaar, bevatten geen suiker en geen zuivel, maar wel volop glutenvrije muesli, gedroogde cranberry’s en zaden.

Mueslirepen (12 stuks)

80 g glutenvrije muesli (Finax Früchtmuesli bijvoorbeeld)
35 g kokos
15 g sesamzaad
30 g zonnepitten
60 g gedroogde cranberry’s
50 g kokosolie
60 g honing

Meng de muesli tot en met de cranberry’s door elkaar en rooster ze 8 minuten op een zacht pitje in een grote koekenpan terwijl je af en toe roert.

In een steelpannetje verwarm je ondertussen de kokosolie en de honing. Laat het mengsel een minuut of 3 zachtjes schuimen.

Giet dan het honing-kokosoliemengsel bij de geroosterde muesli en zaden, roer goed door elkaar en stort het in een vierkant schaaltje (15 x 15 cm) wat je bekleed hebt met bakpapier en ingevet met wat olie.
Druk het geheel goed aan met de achterkant van een lepel en zet in de koelkast om op te stijven. Na een uur kun je het blok in repen snijden. Gebruik hiervoor een superscherp mes.
Neem de repen mee in een doosje, want als ze warm worden dan worden ze ook zacht!

Ze zijn verslavend lekker!!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...