donderdag 16 september 2010

maïschowder met schellevis

Vanmorgen ben ik naar het ziekenhuis geweest en hebben ze me in de gipskamer een brace aangemeten.
Het is zo heerlijk om af en toe het “gips” af te doen, ik werd er gek van, vooral ’s nachts, wat resulteerde in vele slapeloze nachten.
Ik heb ook de foto’s gezien en dat ziet er toch vrij heftig uit. Er moet heel wat bot aangroeien voor het weer een geheel zal zijn.
Geheel, heel, helen.

De neiging om teveel te doen, zal ik proberen in te dammen door af en toe aan deze scan te denken. Tijd voor heling dus, rust, regelmaat en reinheid.
Niet belasten, maar wel voorzichtig gebruiken en oefenen.

Met een zieke puber in huis, ben ik nu gedwongen alles weer zelf te doen, lastig om tijd voor mezelf te nemen. Gezond eten, maar ook genieten van een goed boek, een wandeling in het park, iets lekkers bakken, een cadeautje voor mezelf kopen, huggen met mijn zoon.

Dus heb ik eerst opnieuw een trommel vol gezonde wortelmuffins gemaakt, en meteen ook maar een zoet haverkoekje voor bij de thee, maar dat komt morgen.

Vanavond eten we maïschowder met schelvis en aardappeltjes, zacht voor de buik, hoop ik.

Maïschowder(4 pers)

1 ui, gesnipperd
1 teen knoflook, in plakjes
1 tl verse tijmblaadjes
1 laurierblad
2 el olijfolie
4 biologische worteltjes, in plakjes
2 verse maïskolven, gekookt en korrels van de kolf gesneden
4 aardappels, in flinke stukken
1 l visbouillon
250g schelvis of kabeljauw, in flinke stukken
crème fraîche, naar smaak
peper en zout
1 flinke hand platte peterselie, fijngehakt

Bak de ui en knoflook zachtjes samen met de kruiden in de olijfolie, ongeveer 8 minuten.
Voeg dan de worteltjes en de aardappelen toe, bak even mee en giet de visbouillon erbij.
Breng aan de kook en laat het ongeveer 10 minuten koken.
Voeg dan de maïskorrels toe met de vis en kook zachtjes een minuut of 5 mee.

Roer, zodat de aardappels een beetje uit elkaar vallen, proef en voeg veel versgemalen peper toe en eventueel wat zout.

Zet het vuur uit, laat 5 minuten staan met het deksel erop en voeg voor het serveren crème fraîche toe en peterselie.

De volgende dag smaakt de chowder nog lekkerderder!!

Dus als je tijd hebt, maak je de soep van tevoren en warm je hem zachtjes op voordat je hem gaat eten.

Erg lekker met een zelfgebakken glutenvrij broodje of met een karnemelk pannenkoek of gewoon zo!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...