vrijdag 18 juni 2010

paprikasoep met zoete aardappel

Wie wat bewaard heeft wat. Het is een oud gezegde , maar nog altijd waar.
Ik ben een echte bewaarder, niet zozeer een verzamelaar van allerhande mooie dingen, maar echt een bewaarder van allerlei onnodige, onnuttige, maar vaak wel prachtige dingen. Ik denk dat ik als kind altijd met mijn zakken vol steentjes, touwtjes, stukjes e.d. liep; ook nu is dat nog altijd zo. Ik vind altijd van alles op straat, in de natuur, maar ook in allerlei obscure winkeltjes en op markten.
Ik bewaar ook nuttige dingen, zoals kookboeken en recepten, allerlei losse krabbels en scheursels en ik probeer al jaren ze in kaart te brengen, maar dat lukt me niet.
Ik weet feilloos waar alles ligt, dat ene recept van die bietensoep van mijn vrienden in Poznan bijvoorbeeld, ligt in een kartonnen doosje met daarin nog meer recepten uit die tijd. Krantenknipsels, uit tijdschriften gescheurde recepten, recepten die mijn moeder heeft opgeschreven, verwijzingen naar boeken, websites, van alles bewaar ik.
Het volgende glutenvrije soeprecept komt uit het, helaas al lang opgeheven vegetarische tijdschrift SLA.

Paprikasoep met zoete aardappel (2 pers)

1 rode paprika, in stukken
1 gele paprika, in stukken
1 ui, fijngehakt
1 teen knoflook, fijngehakt
300 g zoete aardappel, geschild en in blokjes
1 el citroensap
1 el olijfolie
2 dl tomatensap
peper en zout naar smaak
handje verse basilicum, gehakt of gescheurd

Als je de zoete aardappel van tevoren schilt en in blokjes snijdt, besprenkel ze dan met het citroensap, anders wordt de aardappel zwart!

Verhit de olijfolie in een soeppan of ruime steelpan en bak de ui, knoflook, paprika en aardappel ongeveer 10 minuten op een matig vuur tot de aardappel zacht is.
Voeg het tomatensap toe en pureer het geheel. Voeg peper en zout naar smaak toe en evt. wat meer water als de soep te dik is. Laat nog 5 minuten pruttelen, schep in een kom en bestrooi met de basilicum.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...