vrijdag 15 januari 2010

rode bietjestaart

Something sweet!
Op deze wel heel erg grijze dag heb ik behoefte aan kleur en licht en wil ik getroost worden. Wat is er dan beter dan taart. Taart is feest, taart is vrolijk, taart is fijn om te maken en taart is nog fijner om op te eten. En wat is er dan ook nog mooier dan een rode taart!!
Jawel, vandaag staat er in mijn oven een heuse rode bietjestaart. Over een half uur is-ie klaar, ik kan bijna niet wachten.
Moet je kijken hoe dat beslag er uit ziet. Ik ben meteen al een stuk vrolijker.


Het recept heb ik al jaren in huis en staat op een wat beduimeld, roodgestippeld kopietje, wat volgens mij komt uit een boek van Jamie Oliver, ik weet het niet meer. Ik heb het recept natuurlijk bewerkt om de taart glutenvrij te maken.
Doet er ook niet toe van wie het recept is, ik zou zo zeggen mouwen opstropen, schort aan, want mijn hele keuken zit nu wel onder de rode stippeltjes, en aan de slag. Laat je niet afschrikken door de hoeveelheid ingrediënten.

Rode bietjestaart

Voor een springvorm van 30 cm Ø,4-6 personen

250 g gekookte biologische biet (weeg als ze nog ongekookt zijn!)
9 g verse gember, heel fijn gesneden
2 biologische eieren, middel, gesplitst
75 ml honing
85 ml olijfolie
zaad van 1 vanillestokje
½ el bakpoeder
50 g polenta
rasp en sap van een ½ biologische sinaasappel (wassen van een bespoten sinaasappel heeft echt geen zin, de gifstoffen en bestrijdingsmiddelen zitten tot diep in de schil!)
1 mespunt zout
1 mespunt piment
1 mespunt kaneel
150 g glutenvrije bloem

crème:

Meng 100 g crème fraîche of mascarpone met een scheut vin santo of iets anders zoets (port of martini) , 1 volle el suiker en misschien nog wat overgebleven vanillezaadjes met een garde en schep een lepel crème bij de taart.

Verwarm de oven voor op 180˚ C en bekleed de springvorm met bakpapier, vet deze in met wat olie en bestuif met wat bloem. Zet apart.
Pureer de rode biet glad met een staafmixer of in de keukenmachine.
Voeg dan de gember, de eidooiers, de honing, het vanillezaad en de olijfolie toe en klop met de mixer enkele minuten op halfvermogen (tegen het spetteren!).
Voeg dan het bakpoeder, de polenta, sinaasappelsap en –rasp, het zout, de piment, kaneel en bloem toe en meng alles goed met een spatel.
Klop in een andere kom de eiwitten stijf en spatel ze voorzichtig door het bietenmengsel.
Giet het beslag in de springvorm en bak de taart ongeveer 35 minuten tot hij sponsachtig wordt. Steek er ter controle een satéprikker in, die er droog uitkomt als de taart gaar is. Zo niet, bak hem dan nog wat langer. Laat hem dan afkoelen en maak ondertussen de crème en een fijne pot thee.
Sweet!!

p.s. pin me niet vast op de oventijd, mijn zeer oude oven werkt steeds slechter, volgende week krijg ik een nieuw fornuis, daar kijk ik ook enorm naar uit. Lekker ruim, electrische oven met warme luchtcirculatie en een grill!! En een heuse wokbrander, echt fantastisch.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...