maandag 14 december 2009

geroosterde pompoen - feesteten 1


Ik maak vaak geroosterde pompoen, meestal in dunne plakken, maar deze keer voeg ik een hele citroen toe, volgens mij heb ik dat eens gelezen in een blad en het lijkt me erg lekker.

Voor 4-6 pers. als bijgerecht of als onderdeel van een buffet voor 12-15 pers.:

1 mooie pompoen, ± 1,3 kg
1 rode ui, in partjes
1 bol knoflook, niet geschild, losse tenen
1 citroen, biologisch
rozemarijn, 2-3 takjes
3-6 el olijfolie
peper en zout

Verwarm de oven voor op 220˚ C.
Halveer de pompoen, schep de pitten en het vruchtvlees eruit, snijd hem in repen, schil en snijd deze weer in brokken van 2-2 cm.
Snijd de citroen in 4-en en daarna in partjes.
Doe alle groentes in een ruime ovenschaal, die je bekleed met bakpapier en meng goed met de olijfolie, rozemarijn, zout en peper.
Zet de schaal in de oven en laat ongeveer 20 minuten bakken voordat je alles voorzichtig omschept, dan bak je nog eens 15-20 minuten tot alles er goudbruin uitziet en de pompoen gaar is.

Dit gerecht is zowel warm als op kamertemperatuur erg lekker. Dus ideaal om van tevoren te maken.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...