woensdag 25 november 2009

sablés normands


Zandtaartjes bakken. Ik denk dat iedereen ze wel eens heeft gemaakt, al dan niet in de zandbak of aan de zandtafel. Ik weet nog dat ik een keer zandkoekjes heb gebakken met mijn beste vriendinnetje Nelleke. We waren toen 7 of 8 jaar oud, denk ik. Haar ouders hadden een groot busbedrijf in ons dorp en het terrein waar de garages waren, grensde aan de achterkant van bakker Rijnberg en nog veel andere winkels op de dijk. De zandkoekjes die we bakten waren de lekkerste koekjes die ik ooit heb gemaakt, denk ik, want we maakten ze bij bakker Rijnberg zelf, in de bakkerij! Ik vergeet het nooit meer, de geuren, de warmte van de ovens, de houten werkplanken, de vormpjes en dan het moment suprème: nog te heet om vast te houden of te proeven, maar die geur!!
Zulke simpele genoegens, gemaakt van meel, boter en suiker.

Deze variant is iets minder simpel, maar voor een glutenvrij koekje lang niet slecht.

Sablés Normands fourré au marmelade

24 stuks

150 g rijstmeel
45 g basterdsuiker
100 g zachte boter
2 eidooiers

Meng het meel met de suiker en maak een kuiltje in het midden. Voeg de 2 eidooiers en de boter toe en meng met koele vingers tot een korrelig geheel wat je daarna snel tot een deegbal kneed. Laat 1 uur in de koelkast rusten.
Verwarm de oven voor op 190˚ C. Bekleed een bakblik met bakpapier.
Rol het deeg uit tot een dikte van ½ cm en steek hier koekjes uit. Ik heb van de helft van de koekjes een extra rondje uit het midden gestoken met een appelboor.
Leg de koekjes op de bakplaat en bak ze goudbruin in 10-15 min. In het midden van de oven.
Laat ze afkoelen, ze zijn kwetbaar!!
Zet een pot thee en besmeer een koekje met een goede aardbeienjam of wat je lekker vindt, druk daarop het gaatjeskoekje en smullen maar.

Van de overgebleven eiwitten kun je weer lekkere bitterkoekjes, kokosmakronen of amandelkoekjes bakken. Binnenkort meer hierover.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...