zaterdag 21 november 2009

Roulés de chou farci

Voedsel weggooien; ik vind dat lastig, ook al kan ik niet ontkennen er af en toe zelf aan mee te doen. Ik vind het n.l. altijd prettig “genoeg” ingrediënten in huis te hebben, zodat ik altijd kan maken waar ik zin in heb. Maar toch, als je leest wat een gemiddeld huishouden weggooit per jaar, dan schrik ik daar toch wel van maar heb ik tegelijkertijd het idee dat mijn weggooigedrag wel meevalt. Ik eet vaak tussen de middag een restje eten op van de vorige avond, want ik kook altijd teveel. En aangezien glutenvrij brood niet echt geliefd is op dit moment, vind ik het lekker om iets warms te eten bij de lunch. Een Hollandse boterham met kaas, tja, is dat wel echt zo lekker? Warme linzensoep met wat salade en een cracker of wat rijst met gewokte groente? Klinkt toch veel lekkerder! En daardoor gooi ik weer minder weg!

Restjes groente kunnen altijd in de soep of in de pastasaus.
Heb je bijvoorbeeld nog een restje risotto kun je daar van alles mee doen, behalve opwarmen en meteen opeten. Je kunt er paprika’s en tomaten mee vullen, maar ook koolbladeren, zoals ik vandaag doe. In de vriezer heb ik nog 2 zalmfilets, die ik marineer en toevoeg, even in de oven en weer een heerlijke glutenvrije maaltijd.

Gevulde koolrolletjes met zalm en risotto (16 stuks)

1 savooienkool
restje risotto, 1 el per blad, ± 500 g
2 zalmfilets, 250 g, ontdooit, in 16 reepjes gesneden.
Verse dille
Citroensap
Peper en zout

Zet een ruime pan met water op het vuur.
Marineer de zalmstukjes in het sap van een halve citroen, versgehakte dille, peper en zout.
Bereid dan de kool voor: (het begint al goed!) Gooi de lelijke buitenste bladeren weg. Breek 16 bladeren af en blancheer ze 5 minuten in een ruime pan met water en zout. Giet af en spoel de bladeren onder de koude kraan. Laat uitlekken. Snijd de dikke kern zoveel mogelijk weg.
Verwarm de oven voor op 180˚ C.

Leg de bladeren op een werkblad en schep op ieder blad een eetlepel risotto en een reepje gemarineerde zalm. Vouw de zijkanten naar binnen en rol de bladeren op. Leg ze naast elkaar in een ingevette ovenschaal en begiet met wat olijfolie.
Bak de rolletjes in ongeveer 30 minuten gaar, draai de temperatuur eventueel wat lager als je denkt dat ze te hard gaan.
Ik eet ze met een simpele tomatensaus, waarvan binnenkort het recept!

1 opmerking:

linda zei

lijkt me lekker!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...