dinsdag 10 november 2009

rijstbrood uit Sri Lanka - plat brood 3 (GF-DF-SF)

Dit glutenvrije rijstbrood heb ik vandaag gebakken en is erg lekker als hartig brood zoals het is, maar je kunt het ook beleggen of als bijgerecht bij een maaltijd eten.
Je kunt zelf variëren met de kruiden. Van oorsprong komt dit brood uit Sri Lanka. Ik heb dit recept ooit in een boek gevonden, maar aangezien ik me nooit kan houden aan een recept, ik verander hoeveelheden, voeg dingen toe, laat ingrediënten weg, beschouw ik het als mijn eigen creatie.

Voor ongeveer 8 kleine of 4 grote:

200 g rijstmeel (Ekoland bijv, van zilvervliesrijst)
½ tl zout
kokend water
zonnebloemolie
1 kleine rode ui, fijngehakt
1 grote teen knoflook, fijngehakt
1 stuk gemberwortel van 2-3 cm, fijngesneden of geraspt
1-2 tl chiliflakes
1 tl kurkuma
1 tl komijnzaad

Doe het rijstmeel in een steelpan en bak het 5 minuten zachtjes zonder dat het bruin wordt, schud geregeld. Haal de pan van het vuur. Voeg dan het zout toe en beetje bij beetje kokend water, terwijl je flink roert. Je krijgt een stug deeg. Laat dit afkoelen.
Ondertusen fruit je de ui zachtjes in de olie en voegt na 5 minuten de knoflook en gemberwortel toe. Fruit 1 minuut mee en voeg de kruiden toe. Fruit nog 1 minuut mee.
Kneed het kruidenmengsel door het deeg en laat 10 minuten rusten.
Verdeel het deeg in 4 of 8 stukken en maak er ballen van.

Druk ze 1 voor 1 plat en rol ze uit tussen 2 lagen huishoudfolie tot platte, ronde schijven.
Verhit in een anti-aanbakpan een weinig zonnebloemolie en bak de platte broodjes in ongeveer 5 minuten bruin en gaar. Draai ze halverwege om en zorg dat ze niet te hard bakken.
Je kunt ze een dag of 2 bewaren en ze zijn erg makkelijk even op te piepen in een zware koekenpan

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...