donderdag 5 november 2009

Carrot cake 2


Nou, hoe ziet mijn carrot cake eruit?? Super, al zeg ik het zelf en lekker is- ie ook nog eens, alleen wel heel erg zoet door de icing. Die laat ik voortaan weg, ik ben niet meer gewend zulke zoetigheden tot me te nemen en mijn darmen dus ook niet. Hier volgt het recept (voor 10-12 personen), de taart zelf is niet zo zoet, omdat ik altijd de helft van de suiker neem als gebruikelijk.

Voor een springvorm van 26-28 cm Ø, ingevet of bekleed met bakpapier:
250 g bloem ( 2 gelijke delen boekweitmeel en Schär mix-C)
150 g kristalsuiker
1 tl zout
1 ½ tl bakpoeder
2 tl kaneel
1 tl pimentpoeder
2 ¼ dl zonnebloemolie
3 eieren, losgeklopt
150 g walnoten, grof gehakt
300 g wortels, fijngeraspt
2 handenvol krenten

Voor de icing:
100 g mascarpone
100 g poedersuiker
1-2 el citroensap

Verwarm de oven voor op 175˚ C.
Meng de bloem, suiker, zout, bakpoeder, kaneel en piment. Roer dan de olie erdoor en daarna 1 voor 1 de eieren. Ik doe dit met de hand,want een luchtig mengsel wordt het toch niet. Het is een zwaar geheel, maar het resultaat wordt goed! Voeg dan de noten, krenten en de geraspte wortel toe en meng alles goed door elkaar. Schep alles in de vorm en bak de cake in het midden van de oven 40-45 minuten. Prik met een satéprikker in het midden van de cake om te zien of –ie gaar is, zo niet laat dan nog 5-10 minuten bakken. De mijne had wat extra baktijd nodig, waarschijnlijk omdat het een zwaar geheel is. Laat, als de cake gaar is, iets afkoelen voordat je hem uit de vorm haalt en op een rooster verder laat afkoelen.

Voor de icing meng je de mascarpone met de poedersuiker en voegt naar smaak citroensap toe. Het mag vrij stevig zijn. Bestrijk de carrot cake met het mengsel en zet, als je geduld hebt, de cake een uurtje in de koelkast, zodat de icing kan opstijven.

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...