maandag 13 juli 2009

chocolatechipcookies














Oh, ik hoop zo dat ze lukken. De eerste lading zit nu in de oven en het deeg was al lekker, maar dan??
Ik had het me al heel lang voorgenomen en beloofd aan de pp natuurlijk, want ondanks dat hij niet glutenvrij eet, is een glutenvrij koekje op zijn tijd niet te versmaden! Vandaag is het een echte dag, regen, wind, koud, voor cookies en thee.
De meeste cookierecepten vind je op Amerikaanse sites en ik heb nu een recept samengesteld met de ingrediënten die ik in de kast had en verschillende recepten die ik heb gelezen. Het ultieme cookie loopt uit in de oven (houdt dus rekening met de afstand!) en wordt pas na afkoeling hard en knapperig. Ik ga ze er nu uithalen!!

Nog niet dus: ze zijn nog erg licht en nauwelijks uitgezakt. Ik doe de oventemperatuur wat hoger, 200˚C en laat ze nog 5-10 minuten bakken.














1e baksel

Dit is het resultaat, ze zien er heerlijk uit, maar zijn ze dat ook?
Oordeel van de pp: een 8, even wennen aan de (glutenvrije) smaak, maar dan is het mmmmm!
Zelf vind ik ze lekker, maar nog niet zo als ik ze wil, volgende keer bak ik ze zonder de rijstvlokken, toch wel erg crunchy en met 100 g boter, ze zijn toch wat droog. Maar ja, dat geldt voor de meeste glutenvrije baksels en dat komt toch door de meelsoorten, denk ik.



















2e baksel

Recept 1 voor 18 cookies

125 g Werzmeel
20 g quinoameel
20 g rijstvlokken
10 g wijnsteenbakpoeder
snuf zout
60 g boter, op kamertemperatuur
75 g basterdsuiker
1 el maplesyrup
1 groot ei, op kamertemperatuur
50 g chocolate chips
20 g geroosterde amandelen, grof gehakt
25 g geroosterde pecannoten, grof gehakt

Verwarm de oven voor op 200˚C.
Bekleed een bakblik met bakpapier.
Doe het meel, de vlokken, het bakpoeder en het zout in een kom en meng goed.
Mix in een andere kom de boter tot licht en romig en klop dan eerst de suiker en dan de maplesyrup enkele minuten. Mix dan het ei erdoor.
Voeg het meelmengsel toe en roer tot een samenhangend geheel. Meng dan de chocolate chips en de gehakte noten erdoor. Het is vrij stug zoals je kunt zien op de foto.
Schep met een eetlepel bergjes deeg op het bakblik en zorg voor voldoende afstand, ± 4 cm.
Bak de cookies ongeveer 15 minuten, totdat ze goudbruin aan de randen zijn. Als ze afkoelen worden ze hard.
En dan een pot thee zetten!

Geen opmerkingen:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...