vrijdag 19 juni 2009

meiraapjes














Ik heb ze net geproefd en ze zijn zalig. Meiraapjes, je ziet ze wel bij de Turkse of Marokkaanse groenteboer. Het zijn net reuzenradijzen. Je kunt ze stoven, stomen, karameliseren, roosteren, maar ook rauw eten. Ze zijn milder van smaak dan de radijs.
In Frankrijk worden ze ook veel gegeten, ze groeien zelfs in het wild op het Bretonse eiland Ouessant. Meiraapjes zijn een inheemse groente in Europa en ze bevatten veel vitamine A, B en C.
Deze rapen zijn biologisch en afkomstig uit mijn biologische groentepakket van Landzicht.
Dit pakket heb ik al jaren en er is veel veranderd sinds een jaar of 10. De diversiteit bijvoorbeeld, je eet echt niet alleen maar kool in de winter, maar de samenstellers doen enorm hun best om ook in de winter en de lente te zorgen voor veel verschillende groenten. Ook prachtige oude groentesoorten worden weer geteeld, zoals pastinaak, paarse worteltjes, verschillende radijssoorten, mooie slarassen en dus ook meiraapjes. En wat zo fijn is van echt verse groenten, ze worden nl. woensdagochtend geplukt of op een andere manier van het land gehaald en ’s middags om 15.00 kan ik het pakket ophalen, is dat ze veel langer vers blijven. In de supermarkt is vers, niet echt vers. Je proeft het verschil aan de textuur en de smaak. En je proeft de liefde die de gewassen hebben meegekregen. Kijk even op de site, dan begrijp je waar ik het over heb!

Groenten roosteren is sowieso heerlijk en zoals je ziet heb ik ook nog wat “zwarte” olijven mee geroosterd als tegenhanger voor de wat zoete smaak van de meiraapjes.

De tomaatjes had ik nog liggen; die rooster ik wat langer, zodat je ze kunt bewaren!

Geroosterde meiraapjes

De meiraapjes was je, je snijdt de kontjes ervan af en de knol in schijfjes van ½ cm. Leg ze op een met bakpapier bekleedde bakplaat en bestrooi ze licht met zeezout, olijfolie en wat rozemarijntakjes.
De oven staat op 150˚C en de olijven leg je er gewoon naast, ze hebben geen olie of toevoeging nodig. Keer ze halverwege om,totale baktijd ± 1-1 ½ uur, tot ze zacht zijn of knapperig, wat je zelf het lekkerst vindt.
De tomaatjes snijd je doormidden en je legt ze met de snijkant naar boven. Bestrooi ze met zeezout, peper, olijfolie en wat tijm. Laat ze ongeveer 2-3 uur bakken.















http://www.groentenabonnement.nl/cms/index.php

2 opmerkingen:

ROEB zei

dit wordt almaar lekkerderder!

lianne zei

mm lekker das zekker lekker bij de bbq die op het menu van vandaag staat bedankt!!

Wat een heerlijk uitziende foto staat erbij mmmmm.Ik kan niet wachten.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...